sobota, 22 lutego 2020

Smørrebrød, czyli dlaczego Duńczycy są tacy szęśliwi ;)




Jeśli już jeść kanapki, to powinny to być smørrebrød. Na pewno mają duży wpływ na to, że Dania znajduje się na podium najbardziej szczęśliwych krajów świata ;) Na blogu pojawiło się już wcześniej kilka przepisów, znajdziecie je w tym poście. Warto też przetestować wersję Clausa Meyera, dobrą na wynos. Tym razem nasze podniebienia podbiła duńska baronessa, primo voto Caroline Fleming :) Jej receptura na wędzoną makrelę w sosie pomidorowym jest znakomita. Druga z propozycji, autorstwa Signe Johansen, jest bardziej kontrowersyjna, ale nam kozi ser z syropem różanym smakował, więc postanowiłam ją też zamieścić na blogu.


Wprowadziłam, jak zwykle, drobne zmiany. Tym razem są one jednak głównie podyktowane problemami, z jakimi borykam się od dłuższego czasu. Musiałam przejść na dietę Low FODMAP, która pomaga w zespole jelita drażliwego. Zamiast chleba żytniego, charakterystycznego dla smørrebrød, użyłam orkiszowego o obniżonej zawartości glutenu. Dymka zastępuje zwykłą cebulę (białą część można obsmażyć, ale potem należy ją wyrzucić). Jeśli wolno wam jeść wszystko, w pierwszym przepisie użyjcie po prostu posiekanej cebuli, do której dorzucicie pomidory. Nieprzetestowaną jeszcze przez Monash University trybulę zastąpiłam natką pietruszki. Czarny pieprz natomiast zamieniłam na zielony, bo taki wolę ;) Pierwszy przepis został przewidziany na 4 ogromne kromki chleba, a drugi na 2. Moje były znacznie mniejsze ;)








2 łyżki oliwy lub oliwy aromatyzowanej cebulą

cebula dymka

1 łyżeczka koncentratu pomidorowego

4 małe pomidory

sól himalajska lub morska

2 filety z wędzonej makreli lub jedna cała

sok z ½ małej cytryny

chleb

masło

majonez

zielony pieprz



Na patelnię wlać oliwę i obsmażyć białą część dymki przekrojoną na pół. W tym czasie przekroić pomidory i, po wyjęciu z nich gniazd nasiennych, pokroić w kostkę. Wyjąć cebulę z tłuszczu. Dodać koncentrat pomidorowy, pomidory oraz ½ lub mniej łyżeczki soli. Smażyć przez 15 minut.


Makrelę podzielić na małe kawałki i, jeśli to konieczne, pozbawić ości. Dodać do masy pomidorowej makrelę i sok z cytryny. Dusić 10 minut. Gdyby masa była zbyt sucha, dolać w trakcie duszenia łyżkę lub dwie wody. Zdjąć z ognia i zostawić, aż ostygnie.


Kromki chleba posmarować masłem, nałożyć makrelę w sosie pomidorowym i kilka kropli majonezu. Doprawić solą i świeżo zmielonym pieprzem. Posypać pokrojoną zieloną częścią dymki.


Inspiracja: Caroline Fleming, Ugotuj sobie szczęście.



 



120 g koziego twarogu

chleb

wędzona sól morska

1-2 łyżek syropu z dzikiej róży

4-6 rzodkiewek

natka pietruszki



Posypać lub posmarować chleb kozim serem i oprószyć wędzoną solą. Skropić syropem z dzikiej róży. Cierpkiego można dać więcej, a słodkiego mniej niż w przepisie. Pokroić rzodkiewki i wraz z pietruszką ułożyć na serze.



Inspiracja: Signe Johansen, Scandilicious.


15 komentarzy:

  1. Bardzo ciekawy i łatwy przepis na pastę rybną.
    https://www.seart.pl/lozka-drewniane-c-4.html

    OdpowiedzUsuń
  2. Obie wersje kanapek wyglądają smakowicie.

    OdpowiedzUsuń
  3. To chyba muszę zrobić akcję Skandynawskie lato w tym roku ;) A tymczasem zapraszam na Pieczarkowy Tydzień 2020 :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Takie kanapki to ja lubię.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ten blog naprawdę jest bardzo ciekawy. Na pewno w przyszłości z wielką radością wrócę na ten blog.

    OdpowiedzUsuń
  6. Każdy kto ma stare mieszkanie to na pewno może skorzystać z bardzo dobrej firmy Deratyzacja . Cała moja rodzina korzysta z tej firmy i naprawdę każdy jest bardzo zadowolony.

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo dobrze że jest bardzo dużo komentarzy pod tym artykułem.To mi się bardzo podoba.

    OdpowiedzUsuń
  8. O tym blogu dowiedziałem się od mojego przyjaciela. On miał rację że ten blog mi polecił.

    OdpowiedzUsuń
  9. Ten blog jest bardzo dobry i na pewno bardzo dobrze zrobiłem że na ten blog wszedłem.

    OdpowiedzUsuń
  10. Jestem pod wrażeniem tego blogu. Na tym blogu na pewno zostanie na dłużej.

    OdpowiedzUsuń
  11. Dzięki za bardzo ciekawe informacje! Na pewno się przydadzą. Polecam lekturę tego bloga.

    OdpowiedzUsuń
  12. Na ten blog na pewno wejdzie dużo osób. Ten blog jest mega ciekawy.

    OdpowiedzUsuń
  13. Aż ślinka leci. Muszę spróbować zrobić sama.

    OdpowiedzUsuń
  14. Pewnie dużo osób tutaj wchodzi . Ten blog naprawdę jest bardzo interesujący.

    OdpowiedzUsuń
  15. Rewelacyjny blog . Pewnie dużo osób wejdzie na ten blog.

    OdpowiedzUsuń