niedziela, 24 kwietnia 2016

Bułeczki z pieczarkami


Od dawna miałam ochotę na zrobienie bułek z pieczarkami. Zachęcającą do eksperymentów recepturę znalazłam na blogu „Moje wypieki”. Ciasto jest świetne – miękkie, nie klei się do wałka, za to z łatwością można zlepić brzegi w trakcie formowania bułeczek. Zmiany wprowadziłam w przepisie na nadzienie – znacznie zmniejszyłam ilość cebuli i dodałam sporą ilość świeżego rozmarynu, dzięki temu bułki można będzie zabrać do pracy czy szkoły ;) 

Składniki na 24 bułeczki:

250 ml letniego mleka
250 ml letniej wody
50 g świeżych drożdży
1 łyżeczka cukru
1 kg mąki pszennej chlebowej
4 łyżki oleju
2 jajka
2½ łyżeczki soli

Do posmarowania:

1 jajko
1 łyżka mleka

Nadzienie:

2 nieduże cebule
olej
1 kg pieczarek
2 łyżki posiekanego rozmarynu
sól
biały pieprz

Zrobić rozczyn z mleka, wody, drożdży i łyżeczki cukru. Gdy drożdże podrosną w misie robota umieścić mąkę, jajka, sól i rozczyn. Wyrabiać ciasto, aż będzie elastyczne i miękkie, pod koniec wyrabiania dodać olej. Nakryć misę robota folią spożywczą i odstawić w ciepłe miejsce, aż ciasto podwoi objętość (około 1-1½ godziny).

Gdy ciasto rośnie, przygotować nadzienie. Oczyścić i pokroić w plasterki pieczarki. Cebule posiekać i podsmażyć na oleju w woku lub dużym rondlu, aż będą złociste. Dodać do woka rozmaryn, chwilę smażyć, a potem dorzucić pieczarki i smażyć, aż będą miękkie, a cały sok, który puszczą, wyparuje. Doprawić solą i świeżo zmielonym białym pieprzem.

Gdy ciasto urośnie, przełożyć je na silikonową matę. Podzielić je na 24 części. Uformować z nich kule, a następnie rozwałkować każdą z nich na kształt owalu. Na cieście umieścić pieczarkowe nadzienie, uważając, aby zostawić wolny brzeg. Zlepić brzegi, końce lekko podwinąć i ułożyć bułeczki złożeniem do dołu na blasze wyłożonej silikonową matą lub papierem do pieczenia. Przykryć lnianym ręcznikiem i zostawić na 30 minut, aż bułeczki podwoją objętość. 

Roztrzepać jajko z łyżką mleka. Posmarować każdą bułkę jajkiem. Piec w temperaturze 190°C przez 23-25 minut (piekłam na trzech poziomach z włączoną dolną grzałką i termoobiegiem). Podawać na gorąco lub zimno.



Akcję Pieczarkowy Tydzień prowadzi autorka bloga Mops wkuchni.

2 komentarze:

  1. Ależ bym teraz zjadła taką bułeczkę, aż się głodna zrobiłam. Bardzo Ci dziękuję za tak ogromny wkład w akcję. Utwierdzasz mnie w przekonaniu, że warto ją organizować :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przeprowadzasz akcje w perfekcyjny sposób, to sama przyjemność brać w nich udział :)
      Ania

      Usuń