niedziela, 25 listopada 2018

Dżem agrestowy z wanilią według Trine Hahnemann


Nie wyobrażam sobie poranka bez latte macchiato i małej kromki chleba z domowym dżemem. Agrestowy zrobiłam jednak z innym zamiarem. Miałam zamiar ten przepis opublikować latem, ale z powodu problemów ze zdrowiem nie zdążyłam tego zrobić, a chcę go wykorzystać w następnym poście. Będziecie mieli sporo czasu, aby przygotować się do smażenia agrestu ;) 

Z książki Scandinavian baking wzięłam tylko proporcje. Trine zalecała gotowanie agrestu przez 30 minut, a potem wstawienie go do sterylizowanych słoików i przechowywanie w lodówce. Smażyłam dżem dłużej, bo według mnie był zbyt lejący. Małą porcję wstawiłam do lodówki, przetrwała tam kilka miesięcy, dłużej nie testowałam ;) Resztę porcji zapasteryzowałam.

2 kg agrestu
800 g cukru
2 laski wanilii

Z agrestu odciąć ogonki, włożyć go do rondla, dodać cukier wraz z laskami wanilii przekrojonymi wzdłuż. Doprowadzić do wrzenia, a potem zredukować ogień i smażyć, aż dżem będzie miał odpowiednią konsystencję. W trakcie smażenia sprawdzać, czy dżem jest już odpowiednio gęsty. Na talerzyku położyć łyżeczkę dżemu, a gdy masa nieco przestygnie, przesunąć palcem przez jej środek. Po kilku minutach sprawdzić, czy jest zwarta czy może spod warstwy dżemu wypływa ciecz. W tym drugim przypadku dżem należy smażyć dłużej.

Słoiki i wieczka wyprażyć w piekarniku w temperaturze 130°C przez 15 minut. Przełożyć dżem do słoików, zostawiając około 2 cm wolnej przestrzeni, a następnie zakręcić je. Włożyć słoiki do piekarnika w taki sposób, aby nie stykały się ze sobą (lepiej nie dawać ich tuż przed wentylatorem), i pasteryzować przez 35 minut (używam górnej grzałki i termoobiegu). Wyjąć słoiki i sprawdzić, używając kuchennego ręcznika lub rękawicy, czy wieczka są dobrze zakręcone.


Inspiracja: Trine Hahnemann, Scandinavian baking.


Akcję Kuchnia skandynawska prowadzi autorka blogu Mops w kuchni.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz